REKOMENDACIJOS TĖVAMS
KAIP LAVINTI KŪDIKIO KALBĄ? Nuo gimimo.
Sudarykite sąlygas klausytis įvairių garsų
- Naudokite įvairius ryškių spalvų barškučius ir kitus garsus skleidžiančius žaislus.
- Laikykite juos prie kūdikio ausies.
- Kalbinkite kūdikį naudodami įvairias veido išraiškas, gestus ir žodžius tuo metu, kai jį nešiojate, maudote, maitinate.
Stebėkite vaiko reakciją į garsus ir balsą
- Ar jūsų vaikas žiūri į jus, kai jį kalbinate maitinimo ar maudymo metu?
- Ar kūdikis ieško jūsų akimis ar pasukdamas galvą, kai išgirsta jūsų balsą, jums įėjus į kambarį?
- Ar kūdikis šypsosi ir stebi jūsų veidą, kai kalbinate ar dainuojate jam nešiodami, sūpuodami?
- Ar vaikas suka galvą ar kreipia žvilgsnį į žaisliuką barškinamąjam prie dešinės ar kairės ausies?
Skatinkite vaiką „žaisti“ su savo balsu, skleidžiant įvairius garsus
- Kalbinkite vaiką gulintį lovytėje, patylomis. Švelniai uždėkite vaiko rankas sau ant veido, kai kalbate. Dainuokite laikydami ar supdami savo vaiką, žiūrėkite į vaiką ir laukite, kol jis pradės vokalizuoti.
- Džiaugsmingai atsakykite į vaiko skleidžiamus garsus, pamėgdžiokite juos.
- Nepertraukinėkite vaiko tariamų garsų virtinių, nes jis gali sustoti pasiklausyti jūsų.
- Skatinkite mėgdžioti garsus, kuriuos girdėjote vaiką jau anksčiau skleidžiant žaidimo metu.
- Įrašykite ar užrašykite garsus, garsų derinius, kuriuos taria jūsų vaikas. Tai gali būti labai naudingi pastebėjimai jums ir tiems, kurie dirba su jūsų vaiku.
Leiskite vaikui išgauti įvairius garsus su tuo pačiu daiktu
- Pritvirtinkite spalvotą apyrankę su varpeliu prie kūdikio riešo taip, kad jam judinant ranką varpelis skambėtų.
- Plokite kūdikio rankutėmis.
- Paguldykite vaiką ant pilvuko leisdami jam braukyti per kilimą, patiesalą rankutėmis. Skatinkite šaukštu daužyti puodus, keptuves.
- Skatinkite įsiklausyti į laikrodžio tiksėjimą, vandens tekėjimą, šviesos jungiklio spragtelėjimą, popieriaus glamžymo ar plėšymo garsus, vėjo ir lietaus garsus.
Padėkite vaikui mėgautis bendravimu
- Žaiskite slėpynių („ku-kū“). Džiaugsmingai reaguokite, kai vaikas išlenda iš po drabužio, kuriuo jį rengiate.
- Žaiskite slėpynių („ku-kū“) su rankšluosčiu prausimosi metu.
- Žaiskite slėpynių („ku-kū“) uždengdami savo akis savo rankomis, po to vaiko akis vaiko rankomis.
REKOMENDACIJOS TĖVAMS
– KAIP LAVINTI KŪDIKIO KALBĄ? Nuo ~ 10 mėn.
Padėkite vaikui suprasti žodžių prasmę
- Sakykite: „kelkis“, „stokis“ tiesdami link jo rankas. Tai galima daryti pakeitus sauskelnes, ruošiantis eiti į lauką ar kūdikiui pabudus iš miego. Patapšnokite jo rankas, kilstelkite jį aukštyn, kad suprastų, ko iš jo norite. Kai kūdikis tiesia jums rankas, tuoj pat jį paimkite ant rankų , pasidžiaukite tuo, kad vienas kitą supratote.
- Sakykite: „parodyk ate-ate“, kai kas nors išeina, o jūs mojuojate jo rankute. Pamojuokite vaiko mėgstamiems žaislams, kai juos tvarkote ir padedate į šalį. Paskatinkite net ir nedidelį rankos, riešo, piršto krustelėjimą ir netrukus jau vaikas be jūsų pagalbos mojuos ranka atsakydamas į jūsų prašymą parodyti „ate-ate“.
Padėkite vaikui geriau suvokti savo kūno dalis lietimo, regėjimo, klausos, skonio, uoslės pojūčius
- Pradėkite nuo kūno dalių, kurias dažniau pastebime ir naudojame, įvardinkite kūno dalį, kai vaikas ją naudoja žaisdamas. Pavadinkite kūno dalis, kai maitinate vaiką.
- Dainuokite paprastas daineles apie kūno dalis.
- Paslėpkite atskiras vaiko kūno dalis po antklode ar smėlyje vasarą ir skatinkite jų ieškoti.
- Naudokite lėles, kurių kūno dalys ir bruožai labai aiškūs:
„Sušukuokime lėlytės plaukus.“
„Išvalykime lėlytės dantukus.“
„Paplokime lėlytes rankutėmis.“
„Patepkime lėlytės pilvą“.
„Apriškime lėlytės pirštuką.“
Sudarykite sąlygas tyrinėti knygutes ir paveikslėlius
- Parinkite tinkamas knygutes: ryškių spalvų, vienas daiktas viename puslapyje, lengvai verčiami puslapiai, paspaudus išgaunami gyvūnų garsai. Paviršius, kurį vaikui įdomu liesti, trinti ar traukti, tikros daiktų ar žmonių nuotraukos, šeimos narių nuotraukos. Pasisodinkite vaiką ant kelių taip, kad jūsų veidas ir knyga būtų matomi tuo pačiu metu. Galite „skaityti“ garsiai. Tuo metu, kai vaikas sėdi aukštoje kėdutėje atsisėskite priešais jį.
- Trumpais aiškiais sakiniai apibūdinkite paveikslėlius. Leiskite vaikui paliesti, patapšnoti paveikslėlį. Pvz.: „Žiūrėk, koks kamuolys!” „Didelis kamuolys!“ „Tu turi kamuolį.“
REKOMENDACIJOS TĖVAMS
– KAIP LAVINTI VAIKO KALBĄ? Nuo ~ 1,2 metų
Padėkite vaikui suprasti pažįstamų daiktų pavadinimus
- Paprašykite vaiką paduoti „batą“, „kojinę“, kai jį rengiate. Paprašykite vaiką paduoti „šaukštą“ ar „puoduką“ po valgio.
- Paprašykite vaiką paduoti „lėlytę“ ar „antklodę“ prieš einant į lauką.
- Vaiko lavinimui naudokite daiktus, kurie susiję su konkrečia buitine situacija. Po to, kai vaikas parodo norimą daiktą, būtinai jį pagirkite. Kai vaikas parodo neteisingai, paiimkite tą daiktą jam iš rankų ir įvardinkite jį. Vėl paprašykite norimo daikto ir siekite jo vaiko ranka.
Lavinkite vaiko kalbos supratimą naudodami veiksmus ir daiktų savybes apibūdinančius žodžius
- Kalbėkite apie tai, ką darote pakartodami veiksmažodį kelis kartus. Pvz.: „Tėvelis šukuoja tau plaukučius.“ „Šukuoja, šukuoja.“
- Skaitykite knygas kartu. Mėgdžiokite knygoje pavaizduotus veiksmus. Prašykite, kad ir vaikas pamėgdžiotų. Pvz.: „Parodyk, kaip valgome sausainį, kaip geriame pieną“.
- Naudokite žodžius, apibūdinančius buityje naudojamus daiktus. Pvz.: „Neliesk!“ „Virykle karšta!“ „Tėvelio batai per dideli tau!“
Padėkite vaikui suprasti priežasties-pasekmės ryšius
- Paaiškinkite, kodėl mes darome kažką. Pvz.:“Tavo rankutės nešvarios!“ „Nusiprauskime!“ „Tu tikriausiai alkanas!“ „Einam duosiu košės!“ „Oi, kaip lauke šalta!“ „Apsirenkime paltuką!“
Padėkite vaikui mėgdžioti gestus, veiksmus
- Stebėkite, kaip vaikas žaidžia su žaislais. Pvz.: juos krato, tranko. Pirmiausia pamėgdžiokite jo elgesį, veiksmus ir paskatinkite pamėgdžioti jus. Paimkite vaiko ranką ir padėkite jam mėgdžioti.
- Sugalvokite naujus gestus, kurie būtų panašūs į tuos, kuriuos jūsų vaikas jau žino. Pvz.: jei jis gali plekšnoti ranka per stalą, skatinkite jį mėgdžioti, kaip jūs plekšnojate grindis sakydami: „Sėskis, čia!“ Kiti gestai, kuriuos vaikai paprastai išmoksta pirmaisiais gyvenimo metais. Mojavimas: „Ate!“ Neigiamas galvos lingavimas: „Ne!“ Gestas rankomis: „Nebėra!“ Rodymas rankomis link savęs: „Ateik!“
Padėkite vaikui gerinti dėmesio, klausymosi ir atminties įgūdžius
- Kartu kurkite pasakojimus apie paveikslėlius žurnaluose, knygutėse. Klausykitės pasakų įrašų, kurie skaitomi raiškia kalba su garso efektais skatinančiais sukaupti dėmesį.
- Iškirpkite tris-keturis gyvūnų, žmonių ar daiktų paveikslėlius, kurie galėtų iliustruoti trumpą pasakojimą. Kartu su vaiku sudėliokite juos pagal pasakojimo seką.
- Skirkite laiko pasakų skaitymui ar sekimui. Tuo metu, kiek galima, sumažinkite blaškančius veiksnius.
Paverskite vaiko atskirus žodžius į žodžių junginius, frazes
- Stebėkite, kokius garsus taria jūsų vaikas. Naudokite tuos garsus tardami atskirus, prasmingus žodžius pagal situaciją. Kai vaikas pradeda tarti atskirus žodžius, atsiminkite, kad tie žodžiai dažnai apibūdina visą situaciją. Pvz.: „Mama“ gali reikšti „Noriu mamos“, „Ateik, mama“ ir panašiai. Įsiklausykite ir tinkamai reaguokite sakydami: „Mama čia“, „Mama eina“, „Žiūrėk, čia mama“.
- Skatinkite vaiką pavadinti daiktus, naudokite to daikto pavadinimą kaip paskatinimą mėgdžioti. Pvz.: „Štai tavo kamuolys!“ „Kas tai?“ „Žiūrėk, katinas!“ „Ką ten matai?“
- Kai vaiko žodyną sudaro 20-30 žodžių, jis gali pradėti jungti šiuos žodžius į frazes. Pasinaudokite proga pritaikyti šias frazes kasdieniniame gyvenime. Naudokite žodžių derinius, kuriuos vaikas jau taria.
Skatinkite vaiką pamėgdžioti įvairiausius garsus ir triukšmus
- Atkreipkite dėmesį į natūraliai aplinkoje girdimus garsus.
- Pamėgdžiokite sunkvežimio burzgimą, mašinų ūžimą, lėktuvus ir gaisrinių sirenas.
- Mėgdžiokite vėjo ir lietaus garsus. Sukurkite žaidybines situacijas su garsais. Pilkite iš žaislinio ąsotėlio sakydami: „kap kap“. Gerkite iš puodelio lūpomis skleisdami skanavimo garsus: „m-m-m“.
Mažinkite su bendravimu susijusią įtampą ir nepasitikėjimą savimi
- Vaikams, kuriems sunku koordinuoti lūpų, liežuvio, žandikaulio judesius, reikalingus garsų tarimui, padeda paprastesni bendravimo metodai. Jeigu vaikas supranta kalbą, gali vykdyti trumpas žodines instrukcijas, rodyti daiktus pirštu, juos liesti ar žiūrėti jų kryptimi, jam galima padaryti lentelę su paveikslėlių rinkiniu norams išreikšti. Daiktai gali būti pritvirtinti prie lentos, suteikiant galimybę vaikui pasiekti norimą žaislą, valgymo įrankį ar aprangos dalį. Specialistas gali patarti individualiai, kas geriausiai tinka jūsų vaikui: iš kokių daiktų vaikui sudaryti rinkinį, kiek jų siūlyti vienu metu, kaip juos išdėstyti, kaip pastatyti lentą, kad būtų tinkama naudojimui, kaip prisitaikyti prie vaiko, kad jam keliami reikalavimai neviršvtų jo sugebėjimų lygio.
Skatinkite vaiko sugebėjimą sudaryti 3-4 žodžių sakinius
- Paskaitykite iliustruotą pasaką naudodami trumpus sakinukus. Kartokite istoriją kelių dienų bėgyje tol, kol vaikas pradės pasakoti ją, tuo pačiu būdu stebėdamas paveikslėlius. Užduokite klausimus apie vaiko atliktą veiklą. Klausimai turi būti specifiški ir susiję su ką tik atliktu veiksmu. Suteikite kuo daugiau informacijos, kad vaikas geriau prisimintų situaciją, pvz.: „Ką valgei svečiuose?“ Pakalbėję apie pagrindinį įvykį, pabandykite išgauti daugiau detalių, kurios paskatintų vaiką tarti ilgesnius sakinius. Pvz.: „Papasakok apie naują Onutės lėlių namą“.
- Sukurkite įsivaizduojamus telefono pokalbius apie tam tikrus įvykius.
Skatinkite veiksmažodžių ir įvardžių formų vartojimą tuomet, kai vaikas kalba sakiniais
- Pasirinkite nesudėtingus eilėraštukus, kurios galima iliustruoti paveikslėliais, daiktais ir kuriuose pabrėžiamos, daug kartų kartojamos tam tikros veiksmažodžių ir įvardžių formos.
Žandikaulio stiprinimo pratimai
Burnos masažas kūdikiams
Sudarė Žmonių su Dauno sindromu ir jų globėjų asociacijos logopedė Ignė Jašinskytė.
© Tavo vaikas, 2015 straipsnis „Logopede griauna pasenusius mitus: nereikia laukti iki 3 metu”