PAŽINIMO GEBĖJIMŲ LAVINIMO UŽDUOTYS
Regimasis suvokimas (spalva):
- Atrinkti spalvą pagal pavyzdį: prieš vaiką padėtos raudonos ir geltonos spalvos kaladėlės, rodoma raudona spalva ir prašoma tokios pat, instrukcijoje neįvardijama spalva, tačiau atlikus veiksmą vaikui pasakomas rezultatas – „tai raudona“.
- Palyginti daiktų spalvas: uždedant vieną ant kito, pridedant šalia vienas kito, rasti pvz.: geltonus lapus ir sudėti į geltonus kibirėlius.
- Rasti nurodytą spalvą, pažinti spalvą iš akies: parodyti kur pvz.: raudonas žaislas, rasti aplinkoje raudonus daiktus.
Forma (skritulys, ovalas, kvadratas, stačiakampis, trikampis):
- Rodomas skrituliukas ir prašoma paduoti tokį pat (neakcentuojamas formos pavadinimas, įvardijamas atlikto veiksmo rezultatas).
- Palyginti formas uždedant, pridedant.
- Atrinkti nurodytą formą (pažinti akimis).
- Ieškoti aplinkoje pvz.: apvalių daiktų ir dėti juos į apvalų indą.
- Supažindinti su rutuliuku, jo savybėmis (apvalus, rieda).
- Taikyti geometrines figūras prie juos atitinkančių kiaurymių. Ne mėginti visas formas pataikyti į nurodytą kiaurymę, o pridedant prie kiaurymės pastebėti skirtumą ir perkelti ten, kur ji tinka.
- Sudėti geometrines figūras iš statybinės medžiagos, konstruktoriaus detalių, akmenukų ir pan.
Dydis (dydis, ilgis, plotis, storis, jų pavadinimai, pvz.: didesnis, didžiausias, mažesnis, mažiausias, ilgesnis, ilgiausias, trumpesnis, trumpiausias, storesnis, plonesnis, platesnis, siauresnis ir pan.):
- Atrinkti tam tikrus dydžius pagal pavyzdį.
- Pagal žodinę instrukciją (duok didelį kamuolį).
- Lyginti dydžius uždedant, įdedant vieną į kitą, gretinant daiktus.
Erdvės ir laiko suvokimas:
- Pokalbis su vaiku ir parodymas: saulė aukštai (rankos iškeliamos aukštai) danguje – diena, šviesu; saulė žemai (rankos nuleidžiamos žemai) – vakaras tamsu.
- Sudėti paveikslėlį iš dalių (dviejų, trijų, keturių).
- Padėti žaisliuką ant, po į, aukštai, žemai.
- Paros dalys, metų laikai.
Girdimasis suvokimas: įsiklausyti, reaguoti, diferencijuoti gyvosios ir negyvosios gamtos, buitinius aplinkos, muzikinius, kalbos garsus.
Lytėjimo suvokimas:
- Lytėjimu pažinti objektų, formą, dydį, paviršiaus ypatumus.
- Apvedžioti kontūrą delnu ar pirštu.
- Pažinti daiktus, paslėptus maišelyje, po staleliu, remiantis turimais formos, dydžio vaizdiniais.
- Lytėjimu rasti nurodytą daiktą iš dviejų.
- Lytėjimu atpažinti gyvūnus.
- Lytėjimu suvokti temperatūrą, svorį, kietumą šiurkštumą, švelnumą, minkštumą.
Uoslė ir skonis: lavinama natūraliai susidarius situacijai. Atskirti, įvardinti skonį (kartus, sūrus, saldus, aštrus).
Dėmesys:
- Pamatyti, surasti nurodytą žaisliuką, rūbelį, spalvą (ant eglutės, spintelėje, 2-3 ir daugiau žaislų grupėje, žaislų kampelyje, lentynoje ir pan.).
- Rasti nurodytus daiktus paveikslėliuose, atrinkti daiktus, žaislus, paveikslėlius pagal nurodytą vieną du kriterijus.
- Klausytis žaidimo taisyklės, stebėti ir dėmėtis žaidimo veiksmų nuoseklumą, žaisti nuosekliai atliekant veiksmus, judesius.
- Atspėti daiktą pagal jo apibūdinimą.
- Sekti skaitomos pasakėlės veikėjų veiksmų nuoseklumą, imituoti jų veiksmus.
Atmintis:
- Ko neliko – išdėliojus 2-3 žaislus, vaikui siūloma juos įsiminti, po to vienas daiktas nuimamas, prašoma pasakyti, ko neliko. Analogiškai žaidžiama: kas pasislėpė? Kur nuvažiavo mašinėlė? Kur pasislėpė šuniukas? Ko nėra spintoje? Kur pasislėpė batukai? Kur padėjau kepurę, pirštines? Kas spintelėje? Ką paslėpė? Surask batukus?
- Sudėk paveikslėlius kaip buvo. Padėk iš kur paėmei. Kur padėjome?
- Ką padėjome į spintą, ko neliko?
- Skatinama įsiminti bendraamžių vardus, daiktų, jų požymius, erdvinių ryšių, veiksmų pavadinimus, veiksmų pavadinimus, 2-3 ir daugiau dalių instrukciją, žaidimo taisyklę, žaidimo veiksmų nuoseklumą, eilėraščio žodžius ir t.t.
Mąstymas:
- Atrinkti daiktą pagal pedagogo rodomą daikto pavyzdį.
- Surasti daiktui porą.
- Keletą daiktų priskirti tam tikrai nurodytai daiktų grupei (baldai, indai ir t.t.).
- Sudėti paveikslėlį iš dalių.
- Sukonstruoti mašinėlę.
- Nupiešti visą daiktą, kai netvarkingai išmėtytos daikto dalys.
- Surikiuoti daiktą iš eilės pagal ilgį, plotį, aukštį; grupuojant daiktą pagal tam tikrus požymius.
- Aplinkoje pastebėti daiktų skirtumus ir panašumus (spalva, forma, dydis), įvardinti sąvokas, nusakančias objektų savybes.
- Žaidimai: loto, sudėti detales į išpjovas, sudėti iš dalių.
- Atpažinti daiktą, žaislą, naminį paukštį pagal žodinį apibūdinimą, rasti daiktą pagal mįslės žodžius.
- Mokyti suvokti priežasties ir pasekmės ryšius.
Kiekis ir skaičius:
- Rinkti į krepšelį daiktus po vieną, po du; dėlioti daiktus ant popieriaus po vieną, po du; pasidalyti po vieną, po du; rasti du vienodo dydžio, vienodos formos daiktus; suploti rankomis vieną kartą, du kartus.
- Klausytis ir skaičiuoti ritmiškai tariamus garsus, garsažodžius, palydėti juos ritmiškais judesiais.
- Klijuoti, piešti, surasti knygučių iliustracijose vieną daiktą, daug daiktų.
- Sudaromi vaizdiniai, sąvokos, vienas, po vieną, daug, mažai, nieko nėra.
- Supažindinant su skaičiaus du sandara priskaičiuojant ir atskaičiuojant daiktus po vieną.
- Rasti piešinyje skaičiaus grafinį vaizdą.
- Dėlioti skaitmenis iš mozaikų, lazdelių, pupų, akmenėlių ir t.t.
- Lankstyti skaitmenis iš vielos, lipdyti iš plastilino ir kt.
- Skaičiaus trys sandaros mokoma tokiu principu: vienas, vienas ir dar vienas, iš viso trys, du ir vienas, iš viso trys, trys ir vieno nėra, liko du.
- Lyginant žaislų, figūrėlių trafaretų ar kitų daiktų grupeles vaikams padedama suprasti lygybės ir nelygybės sąvokas.
- Dėlioti daiktus: vienas ir dar vienas, du ir dar du, trys ir dar trys.
- Rasti vizualiai aplinkoje, paveikslėlyje du, tris, keturis daiktus, parodyti daiktų kiekį pirštais.
- Dėlioti daiktus iš eilės iki penkių.
- Skaičiuoti daiktus iš eilės iki penkių kiekiniais skiatvardžiais ir pasakyti skaičiavimo rezultatą.
- Nustatyti daikto vietą eilėje (kelintas).
- Žodžiu apibūdinti skaitines daiktų reikšmes žaidžiant žaidimą: ko kiek būna, ko būna po vieną, ko būna po du, po keturis.
- Surasti vizualiai tiek daiktų, kiek kortelėje yra skrituliukų.
- Surasti nurodytą skaičių kortelių, kuriuose yra tiek skrituliukų ar kitų daiktų, kiek nurodė pedagogas.
- Suploti, pabelsti tiek kartų, kiek suskaičiuota daiktų arba pedagogui plojant, beldžiant išgirsti, suvokti ir pasakyti garsų skaičių.
LITERATŪRA
1. Ivoškuvienė, R., Kaffemanienė, I., Baranauskienė, V., Burneckienė, V., Makarovienė, M., Varkalevičienė, A. (2003). Sutrikusios raidos vaikų ikimokyklinio ugdymo gairės 1 dalis. Šiauliai: VšĮ Šiaulių universiteto leidykla.
2. Ivoškuvienė, R., Kaffemanienė, I., Baranauskienė, V., Burneckienė, V., Makarovienė, M., Varkalevičienė, A. (2003). Sutrikusios raidos vaikų ikimokyklinio ugdymo gairės 2 dalis. Šiauliai: VšĮ Šiaulių universiteto leidykla.